Na de successen de afgelopen jaren met Charlie Chaplin’s Modern Times en The Gold Rush als filmconcert staat wederom een kaskraker van Charlie Chaplin op het programma in Den Haag. Op donderdagavond 15 augustus draait in de Kloosterkerk Chaplin’s filmklassieker The Kid (1921). Geerten van de Wetering, gevierd organist, tekent voor de orgelimprovisaties op het machtige Marcussenorgel van de Kloosterkerk.

Live improvisaties bij filmklassieker

Met de film op groot scherm in de Kloosterkerk voorziet Geerten van de Wetering in een muzikale belevenis van de eerste orde met live improvisaties. Van de Wetering: “Het was Chaplins eerste lange speelfilm en werd een van de beroemdste films uit het tijdperk van de zwijgende film. In de film speelt Chaplin zijn vaak gebruikte personage The Tramp, een eenzame zwerver. Wanneer de zwerver een te vondeling gelegd kind vindt, besluit hij het onder zijn hoede te nemen en op te voeden. Ze blijken een perfect duo te vormen, maar niet zonder problemen… Het kind wordt gespeeld door kindacteur Jackie Coogan, die met de vertolking van deze rol op slag een beroemdheid werd”.

Onverminderd actueel verhaal

The Kid is gemaakt aan het begin van de ‘roaring twenties’, een periode waarin de verschillen tussen arm en rijk enorm toenamen in Amerika. Armoede, eenzaamheid, grote verschillen tussen sociaal-economische klassen in de maatschappij en de spanningen die daarmee gepaard gaan. Het zijn thema’s die Chaplin op zijn bekende humorvolle wijze aankaart in deze film. Nu honderd jaar later zijn deze thema’s nog onverminderd actueel. Zijn ‘maatschappijkritiek’ verpakte Chaplin op meesterlijk humorvolle en luchtige wijze in zijn films. Van de Wetering: “Ik vind het een mooie uitdaging om deze beroemde zwijgende film van spannende nieuw geïmproviseerde muziek te voorzien!”.

Voorbereiding op de improvisaties

“Ter voorbereiding op zo’n filmconcert kijk ik de film zo vaak tot ik hem eigen heb gemaakt”, vertelt Van de Wetering. “Elke keer valt op hoe geweldig het acteer- en regietalent van Chaplin is. Dat is 100 jaar later nog steeds bijzonder boeiend. Zoveel kleine details die zoveel toevoegen in een film zonder geluid. Het is dus geen straf zo’n film zo vaak te bekijken. Het is heel inspirerend om bij zo’n film zelf muziek te maken. In de voorbereiding zet ik de grote lijnen uit, maar bepaal ook al de momenten waarvan ik vind dat muziek en beeld echt samen moeten vallen. De muziek kan het uitzonderlijke acteerwerk van Chaplin dan extra kracht bijzetten. Het leuke aan improviseren is ook dat je de koppeling naar nu kunt maken, bijvoorbeeld door bekende melodieën van nu in de improvisaties te verwerken die passen bij de beelden. Het uiteindelijke resultaat van de improvisatie ontstaat natuurlijk tijdens het concert.”

Verwerking van persoonlijke tragedie

“Naast deze maatschappijkritiek is de film ook een van de meest persoonlijke films van Chaplin”, vervolgt Van de Wetering. “Chaplin groeide als jongen op in armoede, zonder vader, en had een moeilijke jeugd. De film lijkt dan ook naar zijn eigen jeugd te verwijzen.

Tien dagen voordat hij aan de productie van The Kid begon, verloor Chaplin zijn eerste kind. Het maken van deze film – ‘a picture with a smile, and perhaps a tear’ – was mogelijk zijn manier om deze tragedie te verwerken.

Kaartverkoop en meer info via: www.podium21.nl

Kaartjes kunnen gekocht worden via www.podium21.nl. Podium21 is een nieuw initiatief dat in 2021 van start is gegaan. Het staat voor een eigentijdse, avontuurlijke en gevarieerde programmering rondom het orgel, om het orgel te presenteren op een verfrissende en aantrekkelijke manier. De ongekende – en vaak onbekende – mogelijkheden van het instrument worden daarbij ingezet in allerlei combinaties, zoals met film, dans, orkest, video-animatiekunst – noem het maar op – tot onverwachte kruisbestuivingen aan toe. Op deze manier wil Podium21 een breed, nieuw publiek, jong en oud, (weer) bekend maken met het orgel en het instrument een eigen plek geven in het culturele leven van nu.