16 juni 2024 start de jaarlijkse zomer-kunsttentoonstelling in de Kloosterkerk met als thema Thuis in de Stad. De afgelopen eeuwen heeft een enorme verstedelijking plaatsgevonden, ruim 50% van de wereldbevolking woont inmiddels in een verstedelijkt gebied en dit aandeel zal naar verwachting alleen maar groeien. Ook in Nederland. En daarmee is het thema Thuis in de Stad zeer actueel en relevant. Want hoe creëren mensen een thuisplek in dichtbevolkte gebieden? De Kloosterkerk levert hier al decennia een bijdrage aan door een thuis te zijn voor haar leden en bezoekers, een plek waar mensen tot zichzelf en tot rust kunnen komen, midden in het prachtige Museumkwartier. Deze tentoonstelling heeft als doel om de thuisbeleving bij haar bezoekers te raken en te prikkelen. Want wat is uw thuisbeleving?

Drie Haagse kunstenaars tonen deze zomer op deze historische, architectonische plek hoe en waar bewoners van de stad Den Haag hun thuisgevoel creëren en beleven. Zij doen dit vanuit drie verschillende kunstvormen: fotografie, 3D-kunst en stadstekeningen. Piet Gispen is fotograaf en loopt dagelijks met zijn camera door de stad waar hij mensen op een verrassende wijze portretteert. Voor hem zijn mensen en architectuur onlosmakelijk verbonden. In het werk van Lisette Huizenga spelen het Haagse Bos en Clingendael een belangrijke rol. Deze natuurlijke architectuur zijn belangrijke plekken voor innerlijke ervaringen en nieuwe perspectieven. Babette Wagenvoort toont in haar stadstekeningen hoe groepen mensen in de stad rond gezamenlijke doelen bij elkaar komen en elkaar vinden zoals de vrijheidsmaaltijd, de City-Pier-City loop en demonstraties van Extinction Rebellion. De kunstenaars tonen ieder op specifieke, creatieve wijze hoe mensen zich thuis in de stad kunnen voelen.

Op zondag 16 juni om 11.30 uur vindt de opening plaats van de kunsttentoonstelling. De drie kunstenaars zullen daarbij aanwezig zijn en vertellen over hun eigen thuisbeleving. Geerten van de Wetering, organist van de Kloosterkerk, zal de opening muzikaal ‘Haags’ omlijsten. De zomertentoonstelling vindt plaats van 16 juni tot en met 15 september 2024 en is te bezoeken van woensdag tot en met zondag van 12.00 uur – 16.00 uur (raadpleeg altijd eerst de website van de Kloosterkerk in verband met mogelijk afwijkende openingstijden: www.kloosterkerk.nl).

Op onderstaande dagen, is het helaas niet mogelijk, de expositie te bezoeken.

Zo 30 juni

Woe 3 juli