Verlies. We hebben er allemaal mee te maken. Samen herinneren verbindt. Het zorgt ervoor dat we degenen die we missen bij ons houden. Precies dat is de betekenis van Allerzielen op 2 november. En hoe kun je beter herdenken dan met muziek? Dat doet het Residentie Bachkoor met het Allerzielenconcert op zaterdag 2 november om 16.00 uur in de Haagse Kloosterkerk. Het Residentie Bachkoor en de Kloosterkerk voorzien met dit concert voor de vijfde keer op rij in een grote behoefte: Samen stilstaan bij de geliefden en vrienden die ons het afgelopen jaar ontvallen zijn.

Voelbare troost

Schitterende muziek van Jan Dismas Zelenka voert het Residentie Bachkoor uit. Zijn Requiem en Miserere bieden troost en reflectie, maar vieren ook het leven van onze dierbaren. Er worden kaarsen voor hen aangestoken, hun namen worden voorgelezen en er klinken inspirerende teksten tussen de muziek. Dirigent Jos Vermunt ziet uit naar dit concert: “We noemen de namen van onze dierbaren, we steken de kaarsen aan en we zingen. Het zijn eeuwenoude rituelen, voor iedereen herkenbaar. En dan wordt troost voelbaar.”

Rouwen hoeft niet eenzaam te zijn

Allerzielen is een gedenkdag uit de Rooms-Katholieke traditie. Met Allerzielen worden de overledenen herdacht en een requiemmis opgedragen. Nabestaanden plaatsen bloemen op het graf. Met het Allerzielenconcert voorziet het Residentie Bachkoor in de behoefte van velen om stil te staan bij de mensen die niet meer bij ons zijn. Dit jaar voor de vijfde keer geeft het Allerzielenconcert buiten de kerkelijke traditie om een nieuwe, sfeervolle dimensie aan een eeuwenoud ritueel. De muziek wordt afgewisseld met teksten van Rienk Lanooy, dominee van de Kloosterkerk. “Ik hoop dat de muziek, de woorden en de kaarsen een gevoel van verbondenheid geven op dat ene moment dat we samen zijn, én met degenen die we gedenken. Rouwen kan een heel eenzame arbeid zijn, maar te weten dat anderen delen in het verdriet, kan je even doen uitstijgen boven het alledaagse.”

De glorie van het geleefde leven

Jan Dismas Zelenka (1679-1745) was een tijdgenoot van Johann Sebastian Bach. Zij werkten op korte afstand van elkaar. Bach als Thomaskantor in Leipzig en Zelenka als musicus en hofcomponist in Dresden van Friedrich August I, de keurvorst van Saksen. De twee kenden elkaar en waardeerden elkaar. Bach werd in de 19e eeuw herontdekt en op een voetstuk gehesen. Zelenka staat qua bekendheid in zijn schaduw, maar zijn muziek verdient de schijnwerpers. In het Requiem in D en Miserere toont Zelenka zich een meester in complexe rijkdom en ontroerende verstilling. Solist Mattijs de Woerd: “Ik kijk uit naar de uitvoering van Zelenka’s letterlijk vorstelijke Requiem, dat hij schreef voor de keurvorst van Saksen. Amper hel en verdoemenis, wel virtuoos verdriet, maar ook een nog altijd fonkelend en triomfantelijk D-groot. Het leven gaat voorbij, maar de glorie van het geleefde leven blijft het vieren waard, voor altijd.”

Allerzielenconcert
Zaterdag 2 november 16.00 uur
Kloosterkerk, Lange Voorhout 2-4 Den Haag

Programma: Jan Dismas Zelenka Requiem (ZWV 46) en Miserere (ZWV 57)