Na de succesvolle ontvangst in 2023 van Canto Ostinato in de onverwachte bezetting met panfluit, harp en orgel brengt Podium21 op vrijdag 21 juni opnieuw de uitvoering van dit ongekend populaire stuk in de Kloosterkerk. Dit keer in combinatie met de première van het nieuwe werk Shifting Presence van componiste Celia Swart. Organist Geerten van de Wetering, panfluitist Matthijs Koene en harpiste Beate Loonstra staan garant voor een meeslepende midzomeravond op bank, zitzak of yogamat.

Een Nederlandse klassieker

Organist Geerten van de Wetering: “De reacties vorig jaar op onze uitvoering van Canto Ostinato waren bijzonder enthousiast. Voor sommigen behoorde het zelfs tot een van de mooiste en origineelste uitvoeringen die ze hadden gehoord. Door de bijzondere bezetting met panfluit, harp en orgel hoorden ze allerlei nieuwe kleuren en lijnen en ervoeren velen het stuk als nieuw. Mooi dat dat gelukt is! Daarom leek het ons mooi om ook dit jaar in de reprise te gaan. Op de bijzondere avond van midzomeravond. En met een extra bijzonderheid: De première van een nieuw werk voor orgel en panfluit van Celia Swart, een jonge aanstormende componiste. Een spannende avond dus!”

Première Shifting Presence

Naast Canto Ostinato klinkt het nieuwe werk voor orgel en panfluit, Shifting Presence, van Celia Swart. Van de Wetering: “Matthijs en ik hadden al langer de wens om een jonge componist een nieuw werk voor orgel en panfluit te laten schrijven. Beide instrumenten zijn voor jonge componisten vaak onontgonnen en dus spannend terrein. De muziek van Celia spreekt ons erg aan. Tof dat zij meteen enthousiast was over de opdracht.”

Grote en aangename verrassing

“De kennismaking met de muziek van Celia Swart is een grote en aangename verrassing”, vertelt Koene. “We raakten gegrepen door haar natuurlijke, verhalende en actuele taal. Met groot gevoel voor kleur, harmonie, perfecte proporties verwerkt in verschillende tijdslagen, weten haar stukken ons van begin tot eind te boeien. Precies wat we nodig hebben in ons streven een repertoire op te bouwen voor de fascinerende combinatie van panfluit en orgel”.

Lichaam en ziel

Swart schrijft zelf over haar nieuwe werk: “Shifting Presence neemt jullie mee op een levensreis van het lichaam en de ziel. Ik vond het inspirerend om beide instrumenten hieraan te verbinden. De panfluit verklankt het lichaam en het orgel de ziel. Het orgel zit vol met verschillende klanken en klanklagen, die kunnen groeien in de ruimte. De panfluit wordt direct aangestuurd door de adem, en is heel veelzijdig qua expressieve mogelijkheden. Deze twee, lichaam en ziel, worden met elkaar verbonden door een groeiende melodie. Samen maken ze een levensreis en ontdekken wat er gebeurt met de ziel als het lichaam eindigt. Juist in een spirituele ruimte zoals de oude Kloosterkerk vind ik dit een spannende zoektocht.”

Zitzakken

“Een uitvoering van Canto Ostinato is meer een ritueel dan een concert”, aldus Simeon ten Holt. Ook de ‘levensreis’ van Shifting presence heeft iets ritueels. Daarom kun je deze uitvoering als luisteraar op je eigen manier bijwonen. Op een traditionele zitplaats, relaxed op een zitzak of liggend op je eigen yogamatje. Zo kan ieder zich op zijn eigen manier laten onderdompelen in de klanken van Canto Ostinato en Shifting Presence en op bijzondere wijze de midzomernacht ingaan.

Kaartjes

Ga voor kaartjes en meer info naar https://podium21.nl/