Alle scholen willen hun leerlingen wel iets meegeven aan levensbeschouwing, bijvoorbeeld in het kader van Burgerschap. Een bezoek aan één of meer gebedshuizen van verschillende geloofsrichtingen kan een inspirerend onderdeel zijn van het schoolcurriculum. Wij denken dat een bezoek aan de Kloosterkerk de dialoog tussen verschillende levensbeschouwingen kan ondersteunen en kan bijdragen tot meer kennis en wederzijds respect.

De Kloosterkerk biedt een modulair programma aan voor leerlingen uit het Voortgezet Onderwijs. Zij kunnen worden gebruikt als bouwstenen binnen een schoolvak en/of opdracht. Het programma biedt een bescheiden kennismaking met het christendom.

Wij beseffen dat leerlingen soms weinig kennis over het christendom hebben. Voor hen is een kerkbezoek een eerste kennismaking met specifiek christelijke geloofs­punten, symbolen en rituelen. Voor alle leerlingen is het interessant om te zien hoe binnen de Kloosterkerk de zorg voor elkaar en voor de samenleving praktisch handen en voeten krijgt. Alle leerlingen kunnen hiervan iets herkennen! Leerlingen met een moslimachtergrond kennen van huis uit het belang van vasten (Ramadan) en van de naastenliefde (de islamitische plicht van zakat). Seculiere leerlingen delen met christenen de zorg voor de aarde en de medemens. Leerlingen met een Hindoe achtergrond zien in het ritueel van kaarsen branden iets terug van het lichtfeest Divali. Leerlingen met een Joodse achtergrond herkennen de gedeelde Hebreeuwse Bijbel.

Lees hier de uitwerking:

Maatwerk van het modulaire programma