Deze dienst is ook via YouTube te bekijken en HIER (na) te beluisteren via Kerkomroep.nl

ZONDAG 26 MEI 2024
-TrinitatisVoorganger: ds. Rienk Lanooy
Ouderling: Mariëlle van Oort
Organist: Geerten van de Wetering
m.m.v.
Residentie Bachorkest
Residentie Kamerkoor
Keren Motseri, sopraan
Rosanne van Sandwijk, alt
Patrick Pranger, bas
Dirigent – Jos Vermunt

In deze dienst zal klinken de cantate ‘Brich dem Hungrigen dein Brot’ van J.S. Bach (BWV 39)

Bij de kinderdienst:
Vandaag krijgen de kinderen uitleg over Bach en de muziek die hij heeft gecomponeerd. De tekst van de cantate van vandaag sluit aan bij de gelijkenis van de rijke man en de arme Lazarus. De cantate is opgedeeld in een deel vòòr de preek, en een deel erna. Bij aanvang van de dienst mogen de kinderen al naar de koorzaal. Zij komen terug in de kerk om naar het eerste deel van de cantate te luisteren. Na afloop van het eerste deel gaan de kinderen terug naar de koorzaal voor een vervolgprogramma tot het einde van de dienst.

Bij de orgelmuziek:
De praeludium en fuga in Es-groot bevat veel verwijzingen naar het getal drie: de toonsoort met
drie voortekens (Es-groot), de drie verschillende thema’s die zich afwisselen in het praeludium en
de driedelige structuur van de fuga met elk een eigen karakter (een eigen thema voor de Vader,
Zoon en Heilige Geest?), en uiteraard de verzameling (van voornamelijk koraalbewerkingen)
waar deze twee stukken het begin en einde van vormen: het derde deel van Bachs Clavier-Übung.
De praeludium en fuga worden dan ook vaak in verband gebracht met de Drieëenheid en zijn
daarmee bij uitstek geschikt voor deze zondag Trinitatis