• Dit evenement is voorbij.
Evenementenreeks Evenementenreeks:

Kerkdienst met Cantate – ds. Jan Tom Schneider

juni 30 | 10:30 - 11:45

6e zondag na Pinksteren

Kerkdienst met cantate
Wer nur den lieben Gott lässt walten (BWV 93)

Voorganger: ds. Jan Tom Schneider

Organist: Geerten van de Wetering

Uitvoerenden:

Residentie Bachorkest
Residentie Bachkoor

Lauren Armishaw, sopraan
Oscar Verhaar, alt
Chris Postuma, tenor
Florian Just, bas
Dirigent – Jos Vermunt

Gedurende de kerkdienst is er in de nevenruimtes Crèche (0 t/m 3 jaar) en zijn er kinderdiensten voor kinderen uit de basisschoolleeftijd. Jeugdkapel (12 tot 15 jaar) is er iedere eerste zondag van de maand.

Deze dienst is ook te volgen via het YouTube-kanaal (beeld en geluid) van de Kloosterkerk of via Kerkomroep (alleen audio), rechtstreeks of naderhand.

Jos Vermunt schrijft over deze Cantate: “Deze koraalcantate beleefde de eerste uitvoering op 9 juli 1724.
Van het zevenstrofige kerklied Wer nur den lieben Gott lässt walten van Georg Neumark uit 1641 zijn de strofen 1, 4 en 7 letterlijk overgenomen in deze cantate. De tussenliggende tekstdelen zijn nieuw gemaakt of bewerkt tot recitatieven en aria’s. In het openingskoor worden de uitgebreide koordelen afgewisseld met instrumentale tussenspelen, waarbij de hobo’s een belangrijke rol spelen.
De 6 koraalzinnen worden elk voorafgegaan door eerst 2 sopraan- en altinleidingen, daarna 2 tenor en basinleidingen en tot slot door inleidingen van de 4 koorgroepen. In de twee recitatieven, deel 2 en 5, wisselt Bach licht versierde koraalfragmenten af met vertellende recitatief-maten.
Deze vrijheid in tekstverwerking zien we nog duidelijker terug in beide aria’s (3 en 6).
In de tenoraria laat Bach de oorspronkelijk mineur melodie in majeur klinken, in een vrolijke menuet beweging. In de sopraanaria is de oorspronkelijke koraalmelodie haast afwezig. Maar Bach zou Bach niet zijn als hij het B-deel van de AAB-melodie in versierde vorm laat doorklinken op ‘Er ist der rechte Wundersmann’ en ‘nach seinem Willen machen kann’. De cantate wordt afgesloten met een 4-stemmige zetting voor koor en orkest.

Datum:
juni 30