Een primeur voor Den Haag. Niet eerder werd in deze stad een zwijgende film begeleid door improvisaties op het orgel. Op donderdagavond 18 augustus draait in de Kloosterkerk in samenwerking met het Filmhuis Den Haag Charlie Chaplin’s filmklassieker Modern Times (1936). Geerten van de Wetering, gelauwerd organist, tekent voor de orgelimprovisaties op het machtige Marcussenorgel van de Kloosterkerk.  

Live improvisaties en orginele geluidsfragmenten 

Met de film op groot scherm in de Kloosterkerk voorziet Geerten van de Wetering in een muzikale belevenis met live improvisaties. Van de Wetering: “Chaplin had voor het ontstaan van de film Mahatma Gandhi ontmoet die hem tot deze film inspireerde. Modern Times bevat een flinke dosis maatschappijkritiek, met name op de voortschrijdende industrialisatie. Maar zoals altijd verpakt Chaplin deze kritiek op zijn kenmerkende, humorvolle manier. In Modern Times maakt hij voor het laatst gebruik van zijn zwerverspersonage The Tramp. De film bekritiseert ook de opkomst van de geluidsfilm. Hoewel de film gebruik maakt van geluidseffecten en Chaplin’s stem (voor het eerst!) te horen is, wordt verder de dramaturgie van de zwijgende film gebruikt, zoals expressieve mimiek en geschreven tussenteksten. In dit filmconcert zorg ik voor een spannende mix van nieuw geïmproviseerde muziek bij de film en iets van de originele geluidseffecten”. 

100 Jaar na Chaplin’s debut 

Het filmconcert maakt deel uit van het programma The Sound of Chaplin van Filmhuis Den Haag, waarin gedurende deze zomer 10 films van Charlie Chaplin te zien zijn, inclusief de tentoonstelling The Sound of Cinema. “Het is bijzonder om, 100 jaar (!) na zijn speelfilmdebuut ‘The Kid’, te mogen constateren dat zijn films behalve grappig nog steeds uiterst relevant zijn.” Aldus programmeur van het Filmhuis, Leendert de Jong. “Chaplin verborg zijn straatarme afkomst nooit. Veel van zijn films spelen zich af in achterbuurten, waar hij als ‘The Tramp” zelf deel van uitmaakt. Daar laat hij niet alleen de ellende, maar vooral ook de waardigheid van de bewoners zien. Chaplin was niet bang om via zijn films maatschappijkritiek te uiten. ‘Modern Times’ (1936) is hier een goed voorbeeld van waarin hij de ontmenselijking door machines aan de kaak stelt.” 

Iconisch in de filmgeschiedenis 

Charlie Chaplin’s film Modern Times is iconisch en belangrijk in de filmgeschiedenis. Het begin van de film is al intrigerend. Als een kudde schapen komt een grote groep arbeiders uit de ondergrondse en stroomt de fabriek binnen. Een van hen is Charlie, de zwerver. In de fabriek staan absurdistische machines die bediend moeten worden en de werkers worden bewaakt door middel van camera’s en beeldschermen. Chaplin werkt aan een lopende band en is voortdurend aan het schroeven. Op een zeker moment slaan bij hem de stoppen door. Hij rent de straat op, valt vrouwelijke passanten lastig met zijn gereedschap, wordt door de politie achtervolgd en rent weer de fabriek in, waarbij hij wel eerst even stopt om de prikklok te bedienen. Hij wordt ontslagen en ziet op straat een vrachtwagen voor houttransport met overlengte voorbij komen, die zijn rode vlag verloren heeft. Hij doet moeite de vlag weer aan te brengen maar wordt onder de voet gelopen door een groep demonstranten. Hij raakt betrokken bij de schermutselingen tussen de demonstranten. Omdat hij een rode vlag vasthoudt ziet de politie hem aan voor de leider van de “opstandelingen” en belandt hij in een gevangenis. Hou zou dit aflopen?  

Kaartverkoop en meer info via: www.podium21.nl  

Kaartjes kunnen gekocht worden via www.podium21.nl. Podium21 is een nieuw initiatief dat afgelopen najaar 2021 van start is gegaan. Het staat voor een eigentijdse, avontuurlijke en gevarieerde programmering rondom het orgel, om het orgel te presenteren op een verfrissende en aantrekkelijke manier. De ongekende – en vaak onbekende – mogelijkheden van het instrument worden daarbij ingezet in allerlei combinaties, zoals met film, dans, orkest, video-animatiekunst – noem het maar op – tot onverwachte kruisbestuivingen aan toe. Op deze manier wil Podium21 een breed, nieuw publiek, jong en oud, (weer) bekend maken met het orgel en het instrument een eigen plek geven in het culturele leven van nu.